Loading color scheme

Fijn dat je vrijwilliger wilt worden! In het gesprek met de coördinator vrijwilligerswerk of contactpersoon maak je kennis met onze organisatie en wij met jou. Samen ga je op zoek naar een passende vrijwilligersbaan. De coördinator of contactpersoon informeert je over de Herstelvisie, de manier waarop GGZ Oost Brabant met cliënten omgaat. Je gaat aan de slag als bijvoorbeeld maatje en biedt ondersteuning bij activiteiten en/of bij bijzondere taken. Je kunt alles nog eens nalezen in de welkomstmap/informatieboekje.

Je contactpersoon kijkt hoe het contact tussen de cliënt(en) en jou verloopt. Spreek de contactpersoon gerust aan om je ervaring te delen. Mocht een gemaakte afspraak niet door kunnen gaan, dan geef je dit door aan de contactpersoon. Eén keer per jaar heb je een (evaluatie) gesprek. Je kijkt terug op hoe het jaar is gegaan en hoe het vrijwilligerswerk bevalt.

GGZ Oost Brabant heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor het geval vrijwilligers schade veroorzaken bij derden of zelf schade oplopen. Bespreek een voorval altijd met de contactpersoon, ook als er geen schade is. Mogelijk kunnen we maatregelen nemen om een dergelijke situatie een volgende keer te voorkomen.

Voor ziekmeldingen kun je contact opnemen met de coördinator of contactpersoon.

Klik hier voor het verzuim- en herstelprotocol. 

 

Reiskosten naar de locatie kun je elke maand declareren. Lever ze in bij de coördinator vrijwilligerswerk vóór de eerste dag van de nieuwe maand.

Ga je met een cliënt op reis, kies dan bij voorkeur voor openbaar vervoer. Gebruik je je auto, vraag dan bij je contactpersoon eerst naar de voorwaarden. Onderneem je een activiteit waar kosten aan verbonden zijn, dan betaalt de cliënt deze voor jou.

Gedragscode
Een gedragscode is een cruciaal instrument voor het sturen en handhaven van ethisch gedrag binnen de organisatie. In de gedragscode staan 7 aandachtsgebieden (incl. verwijzing naar het Beleid ICT-middelen en Social media) die de normen en waarden van een organisatie definiëren en de verwachtingen voor het gedrag van haar medewerkers vaststellen.

Het doel van een gedragscode is om een kader te bieden voor het bevorderen van integriteit, eerlijkheid, respect en verantwoordelijkheid in alle aspecten van het handelen binnen de organisatie.
Enkele specifieke doelen van een gedragscode zijn:

  • Normen en waarden vaststellen:
    Een gedragscode definieert de normen en waarden die de organisatie belangrijk acht. Hierdoor wordt een duidelijk referentiekader gecreëerd voor gewenst gedrag.
  • Richtlijnen voor besluitvorming bieden:
    De gedragscode fungeert als een richtsnoer voor het nemen van beslissingen en het oplossen van ethische dilemma's. Het helpt individuen binnen de organisatie om te beoordelen wat het juiste of ethisch verantwoorde gedrag is in verschillende situaties.
  • Conflicten voorkomen:
    Door duidelijkheid te verschaffen over wat acceptabel gedrag is en wat niet, minimaliseert een gedragscode verwarring en interpretatieverschillen. Dit kan conflicten binnen de organisatie helpen voorkomen.
  • Vertrouwen opbouwen:
    Een gedragscode draagt bij aan het opbouwen en behouden van vertrouwen binnen de organisatie en bij externe belanghebbenden. Het laat zien dat de organisatie toegewijd is aan ethische principes en normen, wat het vertrouwen van externe belanghebbende kan vergroten.
  • Juridische problemen voorkomen:
    Door te fungeren als een preventief instrument tegen wangedrag en onethisch gedrag, kan een gedragscode helpen bij het voorkomen van juridische problemen. Het kan dienen als bewijs dat de organisatie zich inzet voor het naleven van de wet en ethische normen, wat van vitaal belang kan zijn in het geval van geschillen of juridische procedures.

Kortom, het doel van een gedragscode is om een ethische cultuur binnen de organisatie te bevorderen en integriteit en verantwoordelijkheid te waarborgen in alle activiteiten en besluitvormingsprocessen.

Hierbij de link naar het document: Gedragscode. Je leest hierin meer over integriteit, recept, gewenst gedrag en verantwoordelijkheid.

Beleid ICT-middelen en Social media
Via deze link Beleid ICT-middelen en Social Media vind je alle info over de regels en voorwaarden voor het gebruik van ICT-middelen, over privacy, gebruik van social media, sancties en de wederzijdse rechten en plichten van zowel jou als werknemer als GGZ Oost Brabant als werkgever.

VOG
Het Servicepunt HR&D stuurt je op je privémail een link toe waarmee je via je Digid de VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) kunt aanvragen. De VOG is een onderdeel van ons aannamebeleid. Dat betekent dat de overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde dat je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) uiterlijk binnen twee maanden na indiensttreding aan GGZ Oost Brabant kan overleggen. Kun je binnen deze termijn geen VOG overleggen dan kan de overeenkomst ontbonden worden.

Veilige zorgrelatie
Onze cliënten willen wij een veilige zorgrelatie bieden. Als basis daarvoor geldt dat tussen de cliënt en zijn naaste(n) enerzijds en GGZ Oost Brabant en zijn medewerkers anderzijds, vertrouwen bestaat ten aanzien van de uitvoering van de specialistische zorg die we bieden. Het is daarom van wezenlijk belang dat het voor zowel cliënten, haar/zijn naasten, de medewerkers van GGZ Oost Brabant maar ook onze ketenpartners duidelijk is dat de relatie die wij met onze cliënten onderhouden, uitsluitend een veilige zorgrelatie kan zijn.

Klik hier  voor de factsheet van IGJ “het mag niet, het mag nooit”.